25.08.19 | 01:39

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΥΠΕΣ: “Το σχέδιο για την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ - Ωρολογιακή βόμβα τα απορρίμματα"
22.07.19 | 16:26

ΥΠΕΣ: Το σχέδιο για την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ - Ωρολογιακή βόμβα τα απορρίμματα

Στον τρόπο - νομοθετική παρέμβαση - που θα λύσει το θέμα της κυβερνησιμότητας των Δήμων και των Περιφερειών μετά την εφαρμογή της απλής αναλογικής στις Αυτοδιοικητικές Εκλογές του Μαΐου, τον εκλογικό νόμο και πότε αυτός θα αλλάξει για Βουλευτικές και Δημοτικές & Περιφερειακές Εκλογές, τα απορρίμματα με αφορμή το αποκαλυπτικό έγγραφο του ΕΔΣΝΑ για τον ΧΥΤΑ Φυλής και θέματα πολιτικής επικαιρότητας στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης στη Βουλή, αναφέρθηκε ο Υπουργός Εσωτερικών, Παναγιώτης Θεοδωρικάκος, σε συνέντευξή του, στο «Θέμα 104,6».

 

Ολόκληρη η συνέντευξη

Δημοσιογράφος: Πήραμε χθες μία γεύση των προθέσεών σας, διαβάσετε τις προγραμματικές δηλώσεις. Το ερώτημα είναι: Καταρχήν απλή αναλογική για τους δήμους και τις περιφερειακές εκλογές τις επόμενες που θα γίνουν σε τέσσερα χρόνια από τώρα. Έτσι δεν είναι;

Τ. Θεοδωρικάκος: Είπα απλή αναλογική τέλος. Υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα, αγαπητοί φίλοι. Ποιο είναι το πρόβλημα; Για να μας καταλάβουν οι ακροατές μας, γιατί είναι σημαντικό και επηρεάζει τη ζωή όλους μας. Με το νόμο που έχει ψηφίσει η προηγούμενη κυβέρνηση και με τον οποίο έγιναν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, οι άνθρωποι που εξελέγησαν δήμαρχοι και περιφερειάρχες εάν δεν έχουν πάρει 50% από τον πρώτο γύρο, δεν έχουν πλειοψηφία στο δημοτικό και περιφερειακό συμβούλιο και δεν έχουν πλειοψηφία τα όργανα διοίκησης του δήμου και της Περιφέρειας. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;  Ότι δεν μπορούν να ληφθούν αποφάσεις, δεν μπορεί να προχωρήσει η διοίκηση, δεν μπορούν οι αυτοδιοικητικοί οργανισμοί να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Γι αυτό τον λόγο, η πρώτη πράξη που κάνουμε, με νομοσχέδιο που θα καταθέσουμε σε μία εβδομάδα από σήμερα, την επόμενη Δευτέρα, μαζί με μια σειρά άλλες παρεμβάσεις της κυβέρνησης, θα αντιμετωπίζουμε αυτό το πρόβλημα με δυο βασικούς μεθόδους: η μία είναι ότι θα ευνοήσουμε τη σύμπραξη και συνεργασία παρατάξεων με την προϋπόθεση μέσα σε αυτές να είναι και η παράταξη του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη που έχουν εκλεγεί, ώστε να δημιουργούνται πλειοψηφίες και η δεύτερη είναι ότι θα αποδώσουμε την πλειοψηφία στον Δήμαρχο και στον περιφερειάρχη στα βασικά όργανα του Δήμου και της Περιφέρειας, δηλαδή στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Με αυτόν τον τρόπο…

 

Δημοσιογράφος: Αυτά τα δύο μπορείτε να μας τα εξηγήσετε με ποιόν τρόπο θα γίνουν;

Τ. Θεοδωρικάκος: Με νομοθετική μας παρέμβαση. Θα λέμε ότι στην Οικονομική Επιτροπή θα έχει πλειοψηφία η παράταξη του Δημάρχου. Και αντίστοιχα του Περιφερειάρχη.

 

Δημοσιογράφος: Ακόμα και αν δεν την έχει;

Τ. Θεοδωρικάκος: Μα δεν την έχει εκ του νόμου. Εκ του σημερινού νόμου δεν την έχει.

 

Δημοσιογράφος: Και αυτή η σύμπραξη κ. Υπουργέ πώς θα ενθαρρύνεται;

Τ. Θεοδωρικάκος: Η σύμπραξη ενθαρρύνεται διότι θα δίνεται πλέον η δυνατότητα σε όσους συνεργάζονται να μετέχουν πλέον στη διοίκηση. Εάν δύο ή και περισσότεροι συνδυασμοί συμφωνήσουν σε ένα κοινό πρόγραμμα, θα μπορέσουν να συμφωνήσουν και στην άσκηση της διοίκησης και της εξουσίας στον Δήμο και στην Περιφέρεια, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των παρατάξεων στη διοίκηση του Δήμου, στην προεδρία του Δημοτικού ή του Περιφερειακού Συμβουλίου και στα όργανα διοίκησης του Δήμου ή της Περιφέρειας. Διαφορετικά, εάν δεν γίνει αυτό το πράγμα, θα είναι πρακτικώς αδύνατον να λειτουργήσουν τα 2/3 των δήμων.

 

Δημοσιογράφος: Την έκταση του προβλήματος κ. Υπουργέ την καταλάβαμε πάρα πολύ καλά. Το θέμα είναι πώς νομοθετικά μπορεί να γίνει. Δηλαδή η συμφωνία υπάρχει ή δεν υπάρχει στις δύο πλευρές… Νομοθετικά πώς θα τους ενθαρρύνεται να το κάνουν;

Δημοσιογράφος: Υπάρχουν ορισμένες ενέργειες και δράσεις του Δήμου οι οποίες χρειάζονται πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου. Όταν δεν υπάρχει πώς θα γίνεται;

Τ. Θεοδωρικάκος: Όταν δεν υπάρχει κύριοι, δυστυχώς δεν υπάρχει. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε -το είπα και χθες στην ομιλία μου- ότι θα λύσουμε όσα προβλήματα μπορούν να λυθούν. Γιατί, όπως πολύ σωστά το περιγράψατε εάν για κάποιο θέμα δεν υπάρχει πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο, τότε δεν υπάρχει πλειοψηφία. Γι’ αυτό εμείς εξ αρχής θέτουμε ένα πλαίσιο που διευκολύνει και αν θέλετε κινητροδοτεί και τις παρατάξεις, να βρουν ένα κοινό τόπο και να συνεργαστούν από την αρχή μεταξύ τους και να διαμορφώσουν ένα πλαίσιο διαχείρισης της τοπικής και της περιφερειακής εξουσίας. Και πολύ δραστικά παρεμβαίνουμε στις δύο κύριες επιτροπές στους δήμους και στη μία στις περιφέρειες, στην οικονομική Επιτροπή, δίνοντας σε αυτές τις Επιτροπές, που έχουν σημαντικές αρμοδιότητες, την πλειοψηφία στον Δήμαρχο και στον Περιφερειάρχη. Ενώ μέχρι σήμερα αυτό δεν ισχύει. Αυτή είναι η δική μας δραστική παρέμβαση για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, στο βαθμό που μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε. Αλλά επιμένω ότι πρέπει να βγάλουμε συμπεράσματα απ’ αυτό για το τι συμβαίνει και πού οδηγεί η εφαρμογή της απλής αναλογικής, γιατί αντιλαμβάνεστε ότι κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να συμβεί στο μέλλον στη χώρα, εάν τυχόν δεν αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα -το οποίο όμως είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε- της εφαρμογής της απλής αναλογικής στις γενικές βουλευτικές εκλογές.

 

Δημοσιογράφος: Πότε θα φέρετε την αλλαγή στον εκλογικό νόμο;

Τ. Θεοδωρικάκος: Η αλλαγή του εκλογικού νόμου, σε ό,τι αφορά την Αυτοδιοίκηση θα έλθει μαζί με την γενικότερη αναμόρφωση του Αυτοδιοικητικού Κώδικα.

 

Δημοσιογράφος: Άρα δεν θα έλθει την επόμενη εβδομάδα;

Τ. Θεοδωρικάκος: Όχι, αυτό δεν μπορεί να έλθει την επόμενη εβδομάδα. Δεν μπορεί να έλθει τώρα σε καμία περίπτωση. Σε ό,τι αφορά τον συνολικό εκλογικό νόμο της χώρας για τις βουλευτικές εκλογές, έχει ήδη πει ο πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις, ότι θα έλθει στο πρώτο διάστημα της θητείας μας. Δεν θα καθυστερήσουμε. Προφανώς όμως δεν είναι θέμα του καλοκαιριού. Για να συνεννοούμαστε, δεν υπάρχει κανένας λόγος μέσα στον Αύγουστο να κάνουμε κάτι τέτοιο, αλλά προετοιμαζόμαστε. Ο στόχος μας είναι να φέρουμε έναν εκλογικό νόμο αναλογικό, αλλά ταυτόχρονα ο εκλογικός νόμος πρέπει να διευκολύνει τον σχηματισμό κυβερνήσεων για να υπάρξει πολιτική σταθερότητα στη χώρα. Θα τον συζητήσουμε με τις άλλες πολιτικές δυνάμεις. Θα τον συζητήσουμε με την κοινωνία, με στόχο να πετύχουμε τις μέγιστες δυνατές συγκλίσεις και συναινέσεις.

 

Δημοσιογράφος: Και με στόχο υποθέτω να πετύχετε τις 200 ψήφους που χρειάζεστε.

Τ. Θεοδωρικάκος: Αυτό θα είναι το καλύτερο.

 

Δημοσιογράφος: Αποτελεί στόχο αυτό ή δεν αποτελεί κ. υπουργέ;

Τ. Θεοδωρικάκος: Δεν είναι εύκολο πράγμα αυτό… Νομίζω το αντιλαμβάνεστε. Αλλά νομίζω ότι η προσπάθεια πρέπει να γίνει. Θέλω, επίσης, να διευκρινίσω ότι υπάρχει ένα σημείο στο οποίο θέλω να ελπίζω ότι -έστω σε αυτό- το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων χωρίς εξαιρέσεις θα ανταποκριθεί θετικά. Ποιο είναι αυτό το σημείο; Ότι θα πρέπει να έχουν δικαίωμα ψήφου όλοι οι Έλληνες του εξωτερικού, ανεξάρτητα από το σε ποια χώρα βρίσκονται. Πρέπει να οργανώσουμε τον τρόπο συμμετοχής τους στις εκλογές από τον τόπο κατοικίας τους. Δεν μπορούμε να αποκλείουμε το δικαίωμα, σε ανθρώπους που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, να ψηφίσουν για το μέλλον της πατρίδας μας, επειδή ζουν στο εξωτερικό. Πρέπει να το διασφαλίσουμε και είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε πράξη. Και επ’ αυτού πιστεύω ότι οπωσδήποτε θα πρέπει να υπάρξουν 200 ψήφοι, εγώ θα έλεγα ότι σε αυτό το θέμα θα πρέπει να υπάρξουν 300 ψήφοι. Ομόφωνα θα πρέπει το ελληνικό Κοινοβούλιο να προχωρήσει σε αυτήν τη ρύθμιση.

 

Δημοσιογράφος: Απ’ ό,τι φάνηκε όμως η σημερινή αντιπολίτευση όταν ήταν κυβέρνηση δεν συναινούσε. Είχε πάντα τις επιφυλάξεις της.

Τ. Θεοδωρικάκος: Επί τέσσερα χρόνια δεν το έκαναν, αλλά ελπίζω να κάνουν δεύτερες σκέψεις τώρα. Πάντοτε στη ζωή κανείς προχωρά την σκέψη του και νομίζω ότι είναι χρήσιμο να το δουν διαφορετικά πλέον.

 

Δημοσιογράφος: Είπατε στην τοποθέτησή σας χθες ότι το νέο εκλογικό σύστημα θα έχει χαρακτηριστικά και απλής αναλογικής, και αναλογικά, αλλά θα εξασφαλίζει μια σταθερή κυβέρνηση. Αυτό πώς γίνεται; Είναι δύο αντιφατικές έννοιες…

Τ. Θεοδωρικάκος: Δεν είναι αντιφατικές γιατί, κατ’ αρχήν δεν είπα απλής αναλογικής…

 

Δημοσιογράφος: Ναι το διόρθωσα, είπα αναλογικά…

Τ. Θεοδωρικάκος: Είπα ότι θα έχει ως βασικό χαρακτηριστικό την αναλογικότητα και θα πρέπει να εξασφαλίζει και την κυβερνησιμότητα. Το πώς θα γίνει, όταν θα το φέρουμε συγκεκριμένα. Δεν θέλω σήμερα να δώσω περισσότερα στοιχεία. Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι που μπορούν να το διασφαλίσουν αυτό. Διάφορα εκλογικά συστήματα. Θέλω να το συζητήσουμε με τις άλλες πολιτικές δυνάμεις…

 

Δημοσιογράφος: Το γερμανικό σύστημα που κατά καιρούς συζητείτε, που κάποιοι βουλευτές βγαίνουν με κομματική λίστα κάποιοι άλλοι με σταυρό, το εξετάζετε;

Τ. Θεοδωρικάκος: Και αυτό έχει ενδιαφέρον... Είναι όλα στο τραπέζι.

 

Δημοσιογράφος: Έχει ανοίξει μια συζήτηση για το αν οι αλλαγές θα επιχειρηθούν να γίνουν μέσα από την τροποποίηση του Συντάγματος, δηλαδή επειδή θα αλλάξει το σχετικό άρθρο του Συντάγματος, βέβαια όχι κατά το ζήτημα αυτό, έχει γραφτεί και συζητείται ότι θα επιχειρηθεί να γίνουν οι αλλαγές μέσα από αυτή τη διαδικασία ώστε να ισχύσουν οι αλλαγές από τις επόμενες και όχι μεθεπόμενες εκλογές. Υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο;

Τ. Θεοδωρικάκος: Δεν θέλω αυτή τη στιγμή να αποκλείσω οτιδήποτε. Ασφαλώς στο πλαίσιο της Συνταγματικής Αναθεώρησης θα μπορούσε να συζητηθεί αυτό το θέμα, θα μπορούσε και να μη συζητηθεί. Είναι ένα θέμα ανοιχτό, να το δούμε.

 

Δημοσιογράφος: Έχετε αποφασίσει στην κυβέρνηση πότε θα έλθει η Συνταγματική Αναθεώρηση;

Τ. Θεοδωρικάκος: Αυτές οι ανακοινώσεις θα πρέπει να γίνουν προφανέστατα από τον πρωθυπουργό.

 

Δημοσιογράφος: Πάμε ξανά στα δικά σας. Ένα δεύτερο σημείο που μου έκανε εντύπωση από την χθεσινή σας τοποθέτηση ήταν ότι θα αποδώσετε -το είχατε πει και προεκλογικά, νομίζω- το σύνολο των εσόδων του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους. Εύλογα μπαίνει το ερώτημα: και πώς θα καλύψετε το κενό που θα προκύψει στα δημόσια έσοδα, αν αυτά τα σχεδόν 3 δισ. τα αποδώσετε στους δήμους;

Τ. Θεοδωρικάκος: Βασική φιλοσοφία αυτής της πολιτικής είναι να αισθανθούμε όλοι οι πολίτες ότι πληρώνουμε κάποιο φόρο με βάση την ακίνητη περιουσία που έχουμε, αλλά παίρνουμε ανταποδοτικά κάποιες υπηρεσίες. Αυτό λοιπόν είναι πολύ πιο εύκολο, ως λογική, να εφαρμοσθεί από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το σπίτι στο οποίο ζω πληρώνω κάποιο φόρο, αλλά ο δήμος που μου παίρνει αυτόν τον φόρο φροντίζει να είναι καθαροί οι δρόμοι της πόλης μου, να είναι καθαρή η γειτονιά μου και να μου δίνει μια σειρά υπηρεσίες. Όταν αποδώσουμε αυτόν τον φόρο στην Αυτοδιοίκηση, αυτός ο φόρος πρακτικά ισοδυναμεί -να μου επιτραπεί η φράση- με αυτά που σήμερα παίρνουν οι δήμοι μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων από το κράτος. Άρα, ουσιαστικά για το κράτος, αυτό δεν έχει κάποια ιδιαίτερη μεταβολή. Είναι μία η άλλη. Επίσης, θέλω να πω, ότι αυτή η μεταρρύθμιση, γιατί πρόκειται για μια πολύ σοβαρή μεταρρύθμιση, θα προετοιμαστεί πάρα πολύ καλά.

 

Δημοσιογράφος: Αποτελεί και αίτημα των δήμων από ό,τι θυμάμαι…

Τ. Θεοδωρικάκος: Έχει αποτελέσει αίτημα των δήμων και  η γενική φιλοσοφία της σημερινής κυβέρνησης είναι να ενισχύσει την αυτοδιοίκηση ξεκαθαρίζοντας τις αρμοδιότητές της, γιατί ένα μεγάλο πρόβλημα που έχουμε σήμερα είναι ότι υπάρχει σύγχυση και μπέρδεμα με τις αυτοδιοικητικές αρμοδιότητες ανάμεσα στους δήμους και τις περιφέρειες, μεταξύ τους αλλά και με το κράτος. Αυτό θέλουμε να το ξεκαθαρίσουμε. Θέλουμε να απλοποιήσουμε όλο τον Κώδικα δίνοντας και περισσότερες αρμοδιότητες στην αυτοδιοίκηση ενισχύοντας συνολικά τις δυνατότητές της. Ένα πρακτικό μέτρο που θα βοηθήσει σε αυτό είναι να η απόδοση του ΕΝΦΙΑ, η οποία πρέπει να προετοιμαστεί πολύ καλά. Σίγουρα θα υπάρχουν αποκλίσεις από δήμο σε δήμο από την εφαρμογή αυτού του θεσμού. Εμείς δεν θέλουμε να δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα σε κανέναν δήμο, σε καμία περιοχή.

 

Δημοσιογράφος: Αποκλίσεις σε τι;

Τ. Θεοδωρικάκος: Ένας Δήμος που παίρνει κάποια χρήματα μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων μπορεί αντικαθιστώντας τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους με τον ΕΝΦΙΑ, τα χρήματα που θα παίρνει από τον ΕΝΦΙΑ να είναι λιγότερα. Ή σε κάποιους άλλους δήμους τα χρήματα να είναι περισσότερα. Άρα αυτό όλο χρειάζεται μια προετοιμασία για το πώς ακριβώς θα γίνει. Θα αντισταθμήσουμε ορισμένα προβλήματα γιατί δεν πρόκειται να το κάνουμε για να αφήσουμε κάποιους Δήμους σε δυσκολότερη θέση. Το αντίθετο. Θέλουμε να διευκολύνουμε το σύνολο της αυτοδιοίκησης γι’ αυτό θα υπάρξει πάρα πολύ καλή προετοιμασία, σε συνεργασία με την τοπική Αυτοδιοίκηση και βέβαια δεν πρόκειται να γίνει άμεσα.

 

Δημοσιογράφος: Από πότε προβλέπεται να γίνει;

Τ. Θεοδωρικάκος: Δεν είναι ένα θέμα που μπορεί να γίνει το 2019 ή το 2020. Γι’ αυτό η τοποθέτησή μου είναι ότι αυτό θα γίνει μέσα στην τετραετία.

 

Δημοσιογράφος: Ένα ερώτημα ενδιαφέρον είναι αν οι Δήμοι θα εισπράττουν ή θα έχουν λόγο και στον προσδιορισμό του ΕΝΦΙΑ;

Τ. Θεοδωρικάκος: Ασφαλώς θα έχουν λόγο στον προσδιορισμό του ΕΝΦΙΑ. Από τη στιγμή που ο φόρος αυτός θα αποδοθεί σε εκείνους, ασφαλώς και θα έχουν εκείνοι λόγο…

 

Δημοσιογράφος: Μπορεί να είναι διαφορετικός από περιοχή σε περιοχή;

Τ. Θεοδωρικάκος: Ασφαλώς. Ασφαλώς…

 

Δημοσιογράφος: Αυτό είναι το ενδιαφέρον… Γιατί μπορεί να αδικηθούν ορισμένοι Δήμοι, αυτό που αναφέρατε προηγουμένως…

Τ. Θεοδωρικάκος: Δεν είναι θέμα ότι θα αδικηθούν. Είναι θέμα ότι εξ αντικειμένου μπορεί να έχουν μικρότερα έσοδα ενώ κάποιοι άλλοι μπορεί να έχουν περισσότερα έσοδα, αλλά αυτό σας επαναλαμβάνω, δεν πρόκειται να γίνει απροετοίμαστα. Θα το έχουμε προετοιμάσει άριστα σε συνεργασία με τη νέα ΚΕΔΕ και με το σύνολο της Αυτοδιοίκησης και θα γίνει όταν είμαστε άριστα προετοιμασμένοι για να μην υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα.

 

Δημοσιογράφος: Άρα προς το τέλος της θητείας της κυβέρνησης, υποθέτω. Να πάμε σε κάτι άλλο πιο πρακτικό και άμεσο. Αναφερθήκατε σε αυτό το εκρηκτικό, θα έλεγα, πρόβλημα των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ Φυλής. Θα δοθεί επιτέλους λύση στο πρόβλημα με τα σκουπίδια στην Αττική;

Τ. Θεοδωρικάκος: Προφανώς πρέπει να δοθεί λύση. Αλλά πρέπει να σας πω ότι ο εκλεγμένος Περιφερειάρχης, ο κ. Πατούλης ενημέρωσε χθες σε σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό για την οξύτητα του προβλήματος, παρουσιάζοντας επίσημα έγγραφα του Διαβαθμιδικού Συνδέσμου που λέει ότι το τρέχον έτος λήγει η δυνατότητα λειτουργίας του υπάρχοντος ΧΥΤΑ για την Αττική. Μιλάμε για ένα εκρηκτικό πρόβλημα για το οποίο υπάρχουν βαριές ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση και στη διοίκηση της Περιφέρειας, διότι δεν έχει κάνει τίποτα ουσιαστικό. Καμία μελέτη. Καμία χωροθέτηση. Ακυρώθηκε ο προγραμματισμός. Υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα…

 

Δημοσιογράφος: Και τι θα κάνετε;

Τ. Θεοδωρικάκος: Εξετάζονται όλες οι λύσεις. Και σε βραχυπρόθεσμο και σε μεσοπρόθεσμο και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Πιστεύω ότι είναι θέμα όχι πολλών εβδομάδων να γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις. Γιατί εμπλέκεται κυρίως η Περιφέρεια Αττικής, αλλά υπάρχει και ο χειρισμός που πρέπει να γίνει και από τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών.

 

Δημοσιογράφος: Πάντως, παντού εκδηλώνονται αντιδράσεις για να κάνετε άλλους χώρους…

Τ. Θεοδωρικάκος: Αφήστε να το δούμε και να παρουσιάσουμε τον συνολικό προγραμματισμό…

 

Δημοσιογράφος: Είναι μια προτεραιότητα και αυτή…

Τ. Θεοδωρικάκος: Είναι απολύτως βέβαιο και νομίζω το καταλαβαίνουμε όλοι, ότι δεν μπορεί να τινάξουμε στον αέρα καμία περιοχή της χώρας, γιατί το πρόβλημα δεν υπάρχει μόνο στην Αττική, υπάρχει σε πολλές περιφέρειες της χώρας…

 

Δημοσιογράφος: Κέρκυρα, δείτε τι γίνεται στην Κέρκυρα όλους αυτούς τους μήνες

Τ. Θεοδωρικάκος: Ακριβώς… Δεν μπορούμε να το αφήσουμε αυτό το πρόβλημα άλλο και ειδικά εδώ στην Αττική. Η κατάσταση μπορεί να γίνει εκρηκτική. Πρόκειται κυριολεκτικά για «ωρολογιακή βόμβα» και για την υγεία των πολιτών -πρώτα και πάνω από όλα- αλλά και για την οικονομική δραστηριότητα, η οποία μπορεί υποστεί τεράστιες ζημιές από μια τέτοια υπόθεση. Μπορεί κανείς να φανταστεί τουρισμό στην Αττική με τα σκουπίδια στους δρόμους; Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Πρέπει να το αντιμετωπίσουμε δραστικά.

 

Δημοσιογράφος: Και ένα πολιτικό σχόλιο για τις προγραμματικές δηλώσεις που ολοκληρώνονται σήμερα. Πώς σας φάνηκε η αντιπολίτευση κ. Θεοδωρικάκο;

Τ. Θεοδωρικάκος: Αρκετά αμήχανη η Αξιωματική Αντιπολίτευση. Βλέπω ότι ο κ. Τσίπρας εμμένει στην στρατηγική της απλοϊκής κοινωνικής και ταξικής διαχωριστικής γραμμής και σε μια αντιδεξιά ρητορική σε πράγματα που ανήκουν πολλές δεκαετίες πίσω. Ο λόγος του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν συγκροτημένος. Ήταν η φωνή του μέτρου και της λογικής. Δεσμευτικός, αισιόδοξος, στηριγμένος πάνω στην αλήθεια και στην πραγματικότητα και πάρα πολύ ενωτικός. Πιστεύω ότι οι πολίτες έχουν αποκομίσει πολύ θετικές εντυπώσεις από τις πρώτες 15 ημέρες της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

Δημοσιογράφος: Και ο κ. Τσίπρας είπε ότι θα βάλει πλάτη στην υπόθεση των πλεονασμάτων… Είπε ότι «θα στηρίξουμε».

Τ. Θεοδωρικάκος: Δηλαδή τι άλλο θα μπορούσε να πει; Αφού πρώτα έγραψε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% και έχει περάσει τη «θηλιά στο λαιμό» της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής κοινωνίας και τώρα ο Μητσοτάκης δείχνει τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία του στους ξένους και με βάση αυτή θα διεκδικήσει κάτι καλύτερο στο επόμενο διάστημα, τι άλλο θα μπορούσε να πει ο κ. Τσίπρας;

 

Δημοσιογράφος: Πάντως το θέμα των πλεονασμάτων, εκ των πραγμάτων όπως είπε και ο πρωθυπουργός πάει αργότερα, αλλά τα χρήματα για τις ελαφρύνσεις που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός χρειάζονται άμεσα. Αυτά που θα βρεθούν;

Τ. Θεοδωρικάκος: Μα, νομίζω τα κλίμα στην οικονομία είναι εξαιρετικά θετικότερο. Αυτό δεν είναι μόνο μια δική μου αίσθηση. Καταγράφεται και στο δανεισμό του ελληνικού δημοσίου και πλέον τα επιτόκια έχουν πέσει σε επίπεδα…

 

Δημοσιογράφος: 1,9%.

Τ. Θεοδωρικάκος: …τα οποία να τα λέγαμε πριν από ένα χρόνο, ίσως να μη μας πίστευε και κανείς. Αυτό είναι συνέπεια του ότι οι αγορές αξιολογούν ως ιδιαίτερα αξιόπιστη και αποτελεσματική τη δυνατότητα της σημερινής κυβέρνησης και αυτό είναι κάτι πάρα πολύ θετικό. Αυτό τι σημαίνει; Ότι οι αναπτυξιακοί στόχοι που βάζει ο πρωθυπουργός είναι ρεαλιστικοί, είναι εφικτοί και αυτοί θα βοηθήσουν και στην ενδυνάμωση των εσόδων…

 

Δημοσιογράφος: Τα χαμηλά επιτόκια δεν μπορούν να ευνοήσουν τα έσοδα…

Τ. Θεοδωρικάκος: …τα χαμηλά επιτόκια δανεισμού και η εικόνα αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας. Αυτό είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Είναι μια βασική πλευρά της ανάπτυξης που μπορούμε να πετύχουμε και η μεγαλύτερη ανάπτυξη προφανώς οδηγεί σε περισσότερα έσοδα του κράτους. Αυτός είναι ο συλλογισμός μου. Άλλωστε δεν υπάρχει αμφισβήτηση πάνω σε αυτό. Αυτή είναι η εικόνα όλων των οικονομιών όταν καταφέρνουν με αποτελεσματικό τρόπο να βγουν από την κρίση.

 

Δημοσιογράφος: Κύριε Θεοδωρικάκο σας ευχαριστούμε.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ